Btw- en bonnetjes-stress? Wat doe je jezelf aan…

Btw- en bonnetjes-stress – de nodige ZZP’ers hebben er last van. In Facebook-groepen zie ik ze allemaal alweer voorbij komen. Het eind van het kwartaal zit er weer op én dan moeten de meeste ondernemers natuurlijk hun btw-aangifte doen. Daar wil je écht niet te laat mee zijn, want dan incasseren onze ‘blauwe vriendjes’ weer een paar tientjes. Met online boekhouden, is dat gelukkig eenvoudig te voorkomen.

Over mijn liefde voor online boekhouden heb ik natuurlijk al eerder geschreven. Dat heeft mij echt al een hoop geld en tijd gescheeld. Kijk bijvoorbeeld naar de btw-aangifte. Daar heb ik helemaal geen omkijken meer naar. Omdat mijn boekhoudprogramma is gekoppeld aan het systeem van mijn boekhouder, heb ik aan het eind van ieder kwartaal gewoon een actueel lijstje. Ik scan mijn bonnetjes meteen in én de cijfer-lovers op kantoor checken of het allemaal goed staat. In de week voorafgaand aan de betaaltermijn van de Belastingdienst, krijg ik vervolgens een betaalherinnering met daarbij de omschrijving die ik moet gebruiken. Te laat betalen, is wat dat betreft echt een kunst. En als het dan één keertje gebeurd, dan hoef je ook geen boetebedrag te bepalen, omdat je eerdere keren altijd op tijd was.

Bonnetjes scannen en vervolgens digitaal bewaren, zoals met de boekhoudsoftware Visma eAccounting kan, is echt een uitkomst. Waar ik in mijn beginjaren uren in een schoenendoos aan het graven was, daar kan ik nu digitaal mijn bestanden richting mijn boekhouder sturen, via de Visma scanner app. Zo staat alles direct in mijn boekhouding. En de papieren bonnetjes? Ja, die liggen nog steeds in een schoenendoos. Eigenlijk nergens voor nodig, want dat is na een tijdje een doos met witte velletjes, terwijl ik het online gewoon allemaal netjes op een rijtje heb. Wel zo fijn als er een belastinginspecteur langskomt. Voor zo’n bezoekje was ik in het verleden echt heel bang, maar sinds ik aan digitaal boekhouden doen, weet ik dat ik mijn zzp administratie echt goed op orde heb.

Denk nu niet: hier is mijn bedrijf toch te klein voor. We gaan allemaal voor groei. En juist dan is het fijn als je je administratie al goed hebt ingericht. Als de zaken goed gaan, wil je geen tijd verdoen aan afspraken met je accountant en nachtenlang bonnetjes gezoek en geplak. Ja, heus ik ging jaren geleden ook met een overvolle ordner richting het administratiekantoor. En dan was er altijd wel weer zo’n bonnetje dat er tussenuit was gepiept. Ook dat voorkom je door ‘m direct te digitaliseren.

Ben ik benieuwd: doe jij al aan digitaal boekhouden?

Ondernemende dame werkt op pc; ziet haar handen en bureaublad. Foto Shutterstock.

Twijfel jij over je kinderwens?

december 3, 2018 /