1 op de 3 kinderen een tekort aan vitamine D

1 op de 3 kinderen heeft een tekort aan vitamine D… Als ik dat lees, vraag ik meteen af hoe dat eigenlijk bij mijn kleine man zit? Hoe kom je eigenlijk aan zo’n tekort? Wat voor gevaren zijn er dan. En natuurlijk het belangrijkste: hoe kom je er weer van af. Tijd om hier eens dieper in te duiken.

Hoe ontstaat vitamine D tekort

Ik schrik meteen als ik verder in deze cijfers van Generation R duik. Waar bijna één op de drie kinderen dus te weinig vitamine D heeft; daar ligt dit percentage bij kinderen van onder andere Marokkaanse, Surinaamse, Turkse en Kaapverdische afkomst nog hoger. Daar gaat het – met 55% – om meer dan de helft van de kinderen. De oorzaak van het tekort? Hierbij worden ongezond eten en te weinig buiten spelen genoemd. Daarnaast wordt het advies van de Gezondheidsraad – om kinderen tot vier jaar dagelijks 10 mcg extra vitamine D te geven – vaak in de wind geslagen.

Hoe krijg je het vitamine D niveau weer op peil?

Lekker met je kids naar buiten in de zon en gezond eten zijn hierbij belangrijk, maar de grootste winst behaal je door extra vitamine D te geven. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de d3 vitamine van Flinndal. Dat is een klein tabletje waar maar liefst 200% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in zit. Je kunt ook kiezen voor druppeltjes; dat is ideaal voor kinderen en ouderen die moeite hebben met doorslikken van het tabletje.

Wat is vitamine D?

Als je het mij zo op de vrouw af zou vragen, moet ik toegeven dat ik alleen iets zou mompelen over de zon. Dat klopt ook. De belangrijkste bron van vitamine D is de zon. Onze huis zet zonlicht namelijk om in deze vitamine. Daarom wordt aangeraden om minimaal een half uurtje per dag buiten te zijn. Daarnaast is de voedingsstof ook te vinden in vette vis, zoals zalm en makreel. Kleine hoeveelheden vind je terug in lever, vlees, eieren en melkproducten. Vitamine D wordt in Nederland toegevoegd aan margarine, halvarine en diverse bak- en braadproducten.  

Waarom is vitamine D belangrijk

Daar zijn verschillende redenen voor. Allereerst zorgt het ervoor dat het de opname van calcium in het lichaam wordt verhoogd. Dat is belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast blijven je spieren er soepel en sterk door. En vitamine D ondersteunt je immuunsysteem en weerstand. Omdat kinderen volop in de groei zijn, adviseert de Gezondheidsraad dus al jaren om kinderen tot vier jaar deze vitamine extra te geven.

Foto van gezin dat met zijn viertjes buiten zit in de zon via Shutterstock.

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

mei 22, 2019 /