Hoe gaan kinderen met verleidingen om?

Hoe gaan kinderen met verleidingen om? Daar maak ik me als moeder wel eens zorgen over. Kijk je bijvoorbeeld naar roken, dan blijkt uit Chinees onderzoek dat gewoon 33% van de middelbare scholieren aangaf dat ze wel een sigaret wilde proberen nadat ze acteurs en/of actrices een peuk zagen opsteken in een tv-serie of film. Kan mijn kind zich straks wapenen tegen dit soort beelden? En kan hij de informatie die in de media verschijnt – en in tal van verschillende geluiden online staat – op een goede manier filteren?

Online berichtgeving over e-liquids

Kijk bijvoorbeeld nu naar de discussie rondom e-sigaretten. De kranten koppen “Vijf doden in één week door e-sigaret in VS”. Of ‘De dood in dampvorm’. Anderzijds lees je ook dat het RIVM aangeeft dat het roken van e liquids wel potentiële gezondheidsvoordelen kan opleveren voor de roker die overstapt van de traditionele sigaret naar de e-sigaret. Zo kun je dus online altijd wel vinden wat je wilt. Overal zijn voor- en tegenstanders van te vinden. En uit het ene feitje kun je tig andere verhalen maken op de toon die jij wenst aan te slaan. Kijk bijvoorbeeld naar Damp-e die het nieuws uit Amerika weer op hun manier weergeven.  Vorm dan maar je mening….

Dansjes uit Fortnite

Wat dat betreft, komt er veel op onze kinderen (en jongeren) af. In ‘mijn tijd’ waren we daar helemaal niet mee bezig. Ja, je had anti-rookspotjes op tv. En zo’n actie, waarbij je dan de afspraak met je ouders kon maken dat je iets kreeg als je niet zou roken voor je achttiende. Benieuwd of dat er nu trouwens nog steeds is, en of daar dan het roken van e liquids ook in mee wordt genomen. Nee, verder waren we daar helemaal niet mee bezig. Als we niet aan het spelen waren, dan lazen we een boek of we keken naar Telekids. Nu ligt de wereld aan onze voeten, kunnen we online alles vinden wat we willen weten en duiken we in een ander bestaan via games. Kijk naar de danspasjes op een klassenfeest; onze jeugd staat nu de beweging van personages uit Fortnite na te doen.

Reclame…

Tegenwoordig worden kids al bestookt met reclame. YouTube-filmpjes zitten er vol mee. Tja, de schoorsteen van de kindvlogger moet tenslotte ook roken. Ik moet dan altijd wel lachen om mijn kleine man. Die verzucht op zo’n moment ‘reclame’. Natuurlijk begrijpt een tweejarige nog niet wat reclame is, maar ik ben wel blij dat hij het verschil ziet tussen het filmpje dat hij kijkt en de reclames. Gekregen producten en (affiliate)linkjes zijn lastiger. Aan de andere kant denk ik dat het goed is, dat ieder gewoon leert om er heel nuchter naar te blijven kijken. Dat onze kinderen leren om hun eigen mening te geven.

Marktkoopman

En dat ze beseffen dat blogger, vlogger, influencer – of hoe je het noemt – ook gewoon een beroep is. Ik vergelijk het wel eens met de markt. Een marktkoopman kan daar nog zo hard roepen; als je geen zin in het product hebt, dan loop je gewoon door. Zo is dat ook met linkjes enzovoorts; heb je er geen interesse in: dan laat je het gewoon aan je voorbij gaan. Heb je er wel interesse in dan is het handig, want je hoeft ook niet meer te zoeken. Daarbij kan de blogger je al een suggestie geven, zodat je in ieder geval voor een betrouwbare partij kiest. Want online zijn er ook heel wat cowboys actief.

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

januari 17, 2020 /