Actueel
Moeders zijn bang dat kinderen zich in winkel misdragen

Moeders winkelen veel minder vaak dan ze zouden willen. Ze zijn bang dat hun kind zich gaat misdragen.

Even lekker kunnen winkelen; dat wordt door tweederde van de Nederlandse moeders met kinderen in de leeftijd 1-7 erg gemist. Dat blijkt uit onderzoek door DirectResearch in opdracht van winkelcentrum Citymall Almere. Moeders vinden het vooral lastig dat ze op de kinderen moeten letten waardoor ze niet ongestoord kunnen winkelen. Het gebrek aan opvang en de angst dat kinderen zich gaan misdragen zijn verder redenen dat moeders minder winkelen dan ze zouden willen. Bijna de helft van de moeders zegt zich dan ook wel eens te schamen voor het gedrag van hun kinderen. Eén op de drie moeders heeft zich wel eens echt voor schut gezet gevoeld door het gedrag van haar kind.

Na de komst van kinderen neemt het gemiddeld aantal keren winkelen af van bijna 30 naar iets minder dan 17 keer per jaar. Voor ruim twee op de drie moeders is de belangrijkste reden hiervoor dat het lastig is ongestoord te kunnen winkelen als er op de kinderen gelet moet worden, want opvang is niet altijd voorhanden. Ook zeggen moeders bang te zijn dat hun kind gaat jengelen of zeuren. Bijna de helft geeft aan dat hun kind zich vroeg of laat gaat misdragen. Een krappe meerderheid geeft aan minder tijd te hebben om te winkelen, en iets minder dan de helft van de ondervraagden denkt dat winkelen voor een kind niet leuk is. Bijna driekwart van de moeders combineert de schaarse winkeltripjes dan ook met iets leuks voor de kinderen.

Ongeveer de helft van de ondervraagde moeders schaamt zich wel eens voor het gedrag van haar kind tijdens het winkelen. Daar staat tegenover dat 53% zegt dat hun kinderen zich beter gedragen dan die van andere moeders. Van 1 op de 3 moeders heeft een kind ooit iets echt gênants gedaan in een winkel. Dat varieerde van hysterische driftbuien, bij vreemde mensen binnenlopen in pashokjes, met dingen gooien en het hardop commentaar geven op andere klanten tot plassen of (bijna) poepen in het gangpad en het verstoppen van snoep, speelgoed en zelfs schoenen, strings en bh’s in de tas of buggy waar mama pas na het afgaan van het alarm achter kwam.

De helft van de moeders belooft hun kinderen iets om ze rustig te houden tijdens het winkelen. Een ijsje of iets anders lekkers is met bijna 68% favoriet. Maar ook een klein cadeautje of een bezoek aan een speeltuin of kinderactiviteit, doen het met ruim 30% goed.

Aan alle moeders in het onderzoek werd gevraagd of ze gouden tips hadden die ze wilden delen met andere moeders. Wat doen zij om ongestoord te kunnen winkelen met hun kinderen? Hier kwamen zeer veel leuke en bruikbare tips uit naar voren.

Een kleine greep uit de vele antwoorden:
· Stel doelen op samen met je kind. Geef ze het gevoel dat ze een taakje hebben
· Als ze iets zien dat ze willen hebben, zeg dan dat ze het op hun verjaardags- of Sint lijstje kunnen zetten
· Neem eten of snacks mee waar ze heel lang over doen zoals rozijntjes of mandarijnen
· Ga winkelen met andere moeders en hun kinderen. Dan kunnen de moeders beurtelings oppassen, of neem papa, of oma mee om op de kinderen te letten
· Ga ‘s morgens, dan hebben ze de meeste energie
· Zorg dat niet alleen je kind, maar ook jijzelf goed uitgerust bent voor je gaat winkelen
· Geef ze een klein beetje zakgeld waarvan ze iets mogen kopen
· Doe een spelletje waarbij de linker en de rechterhand elkaar altijd moeten aanraken. Dan kunnen ze nergens aankomen
· Doe een soort speurtocht. Laat het kind een blauw shirt in een kledingwinkel zoeken en aanwijzen bijvoorbeeld

De tips hierboven geven aan dat veel moeders hun kinderen betrekken bij het winkelen door ze een taakje te geven of ze nuttig te laten voelen. Veel moeders stellen de mening van hun kind ook echt op prijs. Uit het onderzoek blijkt dat 85% van de moeders wel eens naar de mening van hun kind vraagt als ze iets passen of willen kopen. Ruim een kwart doet dit zelfs regelmatig.

Het aanbod van winkels voor kinderen én mama zelf zijn met respectievelijk 63% en 62% meest doorslaggevende reden om te kiezen voor een bepaald winkelgebied. Maar ook ruime parkeerplaatsen en toegankelijkheid voor buggy’s en kinderwagens zijn belangrijk; de laatste met ruim 40% vooral bij moeders van kleine kinderen (0-3). Voor bijna 48% van moeders met kinderen in de leeftijd 4 en ouder is bereikbaarheid met openbaar vervoer doorslaggevend.

Zwangerschapskleding
TwijfelMoeder
TwijfelMoeder is in 2013 ontstaan, omdat ik (Patricia de Ryck - 1984 - ondernemer en journalist) twijfelde over mijn kinderwens. Wel of geen kinderen - het leverde heel wat vooroordelen en discussies op. Ik heb in middels mijn keuze gemaakt en verwacht in maart 2017 ons eerste kindje, maar het onderwerp is nog steeds relevant. Je leest hier mijn column, lezerspost en allerhande nieuwtjes. Kortom: TwijfelMoeder is een gevarieerde site voor iedereen.

Leave a Comment

Name*
Email*
Website

%d bloggers liken dit: