Onderzocht
Vrouwen worden te veel op uiterlijk beoordeeld, te weinig op talent

Vrouwen worden te veel op hun uiterlijk beoordeeld en te weinig op hun talenten; dat vindt 71% van de Nederlandse vrouwen volgens Dove. Maar liefst 69% van de vrouwen vindt dat ze zichzelf extra hard moet bewijzen om serieus genomen te worden. En zo’n beetje alle dames (96%) zijn wel eens onzeker. Met de campagne #MyBeautyMySay wil Dove dames inspireren met de gedachte dat schoonheid geen belemmering is en dat vrouwen zelf mogen bepalen wat ze mooi vinden en hoe ze eruit willen zien.

In het Dove Global Beauty Confidence Report worden de nieuwe onderzoeksresultaten vergeleken met onderzoek uit 2010. Belangrijke conclusie is dat wereldwijd, met India als uitzondering, het vertrouwen van vrouwen in hun eigen schoonheid significant is gedaald. Deze daling was het sterkst in Amerika. Ook Nederlandse vrouwen blijven kritisch over zichzelf. Ruim de helft (56%) van de vrouwen is niet tevreden over haar uiterlijk, bijna 1 op de 5 (18%) is zelfs ronduit ontevreden. Vrouwen ervaren weliswaar de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn, maar veel vrouwen (59%) zijn onzeker over hun uiterlijk en 3 op de 5 Nederlandse vrouwen maken zich druk over het feit of anderen hen wel leuk genoeg vinden. Deze onzekerheid is bij jonge vrouwen (18-24 jaar) nog sterker. De wereldwijde resultaten laten zien dat een laag lichaamsbeeld negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid, de psychologische gesteldheid en het sociale leven. Internationaal gezien leggen media nog steeds druk op vrouwen: 69% van de vrouwen en 65% van de meisjes vinden dat media en advertenties een onrealistisch beautystandaard neerzetten.

Meer dan de helft van de vrouwen wereldwijd vindt dat social media de druk vergroot om er op een bepaalde manier uit te zien. Daarbij voelen ze de druk om enkel een roze-bril versie van zichzelf te delen waarin uiterlijk domineert. Ook Nederlandse vrouwen geven aan dat social media een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft: 64% zegt dat je op social media alleen maar perfecte foto’s van mensen ziet en 71% vindt dat sommige social influencers een vertekend beeld geven van hoe je er als vrouw uit moet zien. 25% van de vrouwen die social media gebruiken, geeft aan dat zij zichzelf regelmatig met andere vrouwen vergelijken op social media en 17% geeft aan dat zij liever geen foto’s plaatsen die waarschijnlijk niet genoeg likes krijgen. Jonge vrouwen scoren op al deze facetten hoger.

Foto: Dove, Real Beauty-campagne Mario Testino.

Cadeauwinkel
TwijfelMoeder
TwijfelMoeder is in 2013 ontstaan, omdat ik (Patricia de Ryck - 1984 - ondernemer en journalist) twijfelde over mijn kinderwens. Wel of geen kinderen - het leverde heel wat vooroordelen en discussies op. Ik heb in middels mijn keuze gemaakt en verwacht in maart 2017 ons eerste kindje, maar het onderwerp is nog steeds relevant. Je leest hier mijn column, lezerspost en allerhande nieuwtjes. Kortom: TwijfelMoeder is een gevarieerde site voor iedereen.
1 comment
  • Marleen
    mrt 24, 2017 (14:45)

    Jammer he? Ik vind het soms ook wel schrikwekkend om te zien hoe jong die meiden al met make up, instagram en selfies in de weer zijn.

Leave a Comment

Name*
Email*
Website

%d bloggers liken dit: