Uitgerust wakker worden als jonge moeder? Tips!

Uitgerust wakker worden als jonge moeder? Voor mijn gevoel ben ik al drie jaar moe. De zwangerschapshormonen zorgden ervoor dat ik doodop was en zo’n beetje dag en nacht kon slapen. En na de geboorte van de kleine man is het er niet beter op geworden. Hij is absoluut geen slechte slaper, maar zijn moeder wel een verdomd goede ‘wakker-ligger’.

Huisarts

Alle reden om dus toch eens langs de huisarts te gaan – nadat mijn personal trainer ook al aangaf dat slapen toch wel heel belangrijk is. Over die personal trainer en het waarom daarvan lees je hier later. Terug naar de huisarts waar ik plaatsnam om de resultaten van mijn bloedonderzoek te bespreken. Niks aan de hand. Alle waarden zagen er perfect uit. En vermoeid zijn hoort volgens haar wel een beetje bij het leven van een jonge moeder.

Ontspannen

‘Ook als je kind gewoon netjes doorslaapt?’ Nee, dan zou ik uitgeruster moeten zijn. Waarop we bespreken wat er verder allemaal nog in mijn leven speelt… En dat was de afgelopen 2,5 jaar natuurlijk best wat. Van een boek schrijven, huis bouwen tot twee keer verhuizen en rouwen. En niet te vergeten bijna full-time werken (met veel plezier dat wel). De conclusie van de huisarts: “Heb je ook hobby’s? Manieren hoe je je kunt ontspannen?”. Kort samengevat heb ik heel veel energieslurpers verzameld, maar nergens een oplaadpunt. Ja, met mijn iPhone op de bank, maar al die prikkels zijn net zo erg.

Matras

Ontspannen komt (naast bewegen en gezond eten – maar daar schrijf ik later meer over) op de agenda. En een nieuwe pocketvering matras op de to do lijst. Want je moet natuurlijk als je naar bed gaat ook wel lekker liggen. En dat is op dit moment een drama. Ik stel het steeds uit, omdat we mogelijk een nieuw bed willen kopen (deze boxspring hebben we nu tien jaar). En dan koop je er natuurlijk meteen nieuwe matrassen bij. Maar moet ik daarom slecht liggen? Nee, als ik zie dat je bij Perfecthomeshop al vanaf 109,- euro een nieuwe matras hebt, kun je daar niet wakker voor liggen. En die oude matras? Die kunnen we mooi gebruiken voor een speelhoek voor zoonlief. Die springt er maar al te graag op.

Afschakelen

Maar het geheim van een goede nachtrust – en dus uitgerust wakker worden – zit ‘m niet alleen in het bed. Het zit ‘m ook in wat je voor het slapen gaan doet. Natuurlijk heb ik ook al gelezen dat je ’s avonds niet meer naar je mobieltje moet zitten gapen. En dat je echt moet afschakelen. Onzin dacht ik: een serie kijken is toch ook ontspanning? Tja, en dat het dan stiekem toch weer later is dan je had verwacht, daar sta je niet bij stil (ik lag toch stil tijdens het kijken).

Kleuren

Nee, inmiddels ben ik voor mezelf aan het uitvinden hoe ik wel uitgerust wakker kan worden. Dat betekent dat ik mijn mobieltje alleen het uur nadat ik de kleine man in bed heb gelegd nog gebruik. Daarna leg ik ‘m apart en ga iets voor mezelf doen. Denk aan een boek lezen, gewoon van me afschrijven met pen en papier, Sudoku’s oplossen en – mijn nieuwste uitvinding – kleuren. Ja, als ik het zo lees moet ik ook lachen, maar ik ben dus ook aan het kleuren voor volwassenen. Zowel met stift als kleurpotlood en ik zag aan mijn smartwatch (met hartslagmeter) dat mijn hartslag echt omlaag ging. Netjes naar 70. Muziekje erbij en gaan. En vervolgens heel diep inslapen. Echt ik kan het iedereen aanraden!

Mijn advies: kijk eens naar je eigen routine voor het slapen gaan. Pak je echt je rust? Of begint het verwerken van je dag pas als je echt gaat slapen?

Vrouw die niet wil wakker worden; foto van Shutterstock.  

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

augustus 17, 2019 /