Is dit het moment om mijn dieselauto te verkopen?

Is dit het moment om mijn dieselauto te verkopen? De afgelopen tijd denk ik er steeds vaker over na. Nu we allebei thuiswerken, is een tweede auto eigenlijk helemaal niet nodig. De kleine man zit in de buurt op school en op de bso; dus in principe kan ik alles ook op de fiets doen… Tijd om mijn overwegingen eens op een rijtje te zetten; misschien helpt dat wel bij het maken van een keuze.

Keuze voor dieselauto

Dieselauto’s zitten op dit moment echt in het vedomhoekje. Eind 2015 heb ik mijn zwarte Renault Clio nieuw aangeschaft. Dat deed ik als investering vanuit mijn bedrijf, omdat ik eigenlik alleen maar zakelijke kilometers rijd. Ik had toen nog wat klussen verder weg, dus een diesel was toen interessant. Zeker, omdat er nog wat boekhoudtechnische voordeeltjes aan verbonden waren. Kortom: ik was helemaal blij met mijn keuze…

Afschrijving

Lang heeft dat blije gevoel niet geduurd; al snel werd namelijk duidelijk dat dieselauto’s razendsnel afschreven. Tja, en als je dan meer dan twintigduizend euro hebt betaald voor een nieuwe auto en je hoort dat-ie nog maar vijf-zesduizend euro waard is, dan is dat een flinke domper. Maar mijn auto verkopen, bijvoorbeeld via een partij als OSW – zag ik op dat moment nog niet zitten. Ik reed nog voldoende kilometers en als je het rekensommetje: van verzekering, wegenbelasting en brandstof maakte, kwam het toch lange tijd nog voordelig uit.

Stilstaande auto…

Maar sinds de pandemie – eigenlijk sinds onze verhuizing, waardoor de nodige kilometers weggevallen zijn, omdat ik dichterbij mijn klanten woon – staat mijn auto overwegend stil. En dan betaal je jaarlijks toch best een flinke som aan wegenbelasting en brandstof. Mijn auto verkopen, levert dus meteen een mooie kostenbesparing op. En aangezien mijn man ook gewoon thuiswerkt, staat er eigenlijk iedere dag gewoon een auto voor de deur. Een elektrische auto die ook nog eens superfijn rijdt en van alle gemakken is voorzien, waardoor ik die eigenlijk altijd pak.

Gevoel van vrijheid

Wat me tegenhoudt om het te doen? Ik denk dat dat toch het gevoel van vrijheid is, dat mijn auto me geeft. Als het moet, kan ik altijd overal naar toe rijden. Mijn ouders wonen bijvoorbeeld tweehonderd kilometer verderop; dan is het fijn dat je altijd een auto voor de deur hebt, waarmee je die afstand zo kan rijden. Een (bak)fiets kan dan ideaal zijn voor alle zaken waar ik nu de auto bij pak (als manlief met die van hem ook weg is). Die verre afstanden daar heb ik toch altijd een auto voor nodig.

Inruilen

Mijn dieselauto inruilen voor een andere auto, bijvoorbeeld een elektrische? Nee, dat wordt ‘m op dit moment echt nog niet. Qua waarde is-ie echt flink gedaald en autoverkopers staan niet te springen om een dieselauto. Ondanks dat dit nog een jonkie is, die nog heel wat kilometers voor de boeg heeft, is-ie voor hun nu niet interessant. Wie weet is-ie dat met een tijdje wel weer. Er is tenslotte wel sprake van schaarste in materialen; en er zullen – met die stijgende brandstofprijzen – toch zeker weer geïnteresseerden komen. Wat dat betreft, is het voor mij dus ook interessanter om de verkoop zelf in de hand te nemen. Tijd dus om me verder te verdiepen in het zelf verkopen van een auto. Tot die tijd heb ik geen haast en geniet ik van de vrijheid die mijn eigen auto me ook geeft.

november 24, 2021 /