Als ik opnieuw mijn studie mocht kiezen…

Als ik opnieuw mijn studie mocht kiezen… Zou ik dan hetzelfde doen als nu? Kies ik – met de kennis van nu – nog steeds vol overgave voor de journalistiek. Of let ik meer op de mogelijkheden na het afstuderen? Zou ik het traject bewandelen met uitzicht op een vaste baan bij bijvoorbeeld een reclamebureau of ga ik weer ondernemen. Staan jullie daar wel eens bij stil?

School voor journalistiek

Ik kan één ding vol overtuiging zeggen: spijt van mijn keuze voor de School voor Journalistiek heb ik absoluut niet! Deze opleiding is mij nog steeds op het lijf geschreven. En dan met name de praktische opdrachten: schrijven, interviewen, toveren met woorden. Schaven, schrappen en tot diep in de nacht doorgaan. Om vervolgens moe en voldaan weer een mooi artikel in te leveren. Als ik terugdenk aan die tijd dan verschijnt er weer een lach op mijn gezicht. De enige uitdaging die ik als zeventienjarige in het Utrechtse had, was Nel: mijn strenge hospita, die er heel wat regeltjes op nahield.

Zelfstandig ondernemer

Met de kennis van nu was een aanvullende opleiding misschien helemaal niet zo gek geweest. Nu kwam ik als 21-jarige uit de schoolbanken en kreeg bij sollicitaties steeds te horen dat ik ‘te jong’ en ‘onervaren’ was. Aan je leeftijd kun je niets veranderen; aan die ervaring wel. Dus besloot ik om te gaan freelancen. Daarbij ging ik ook steeds meer online doen en social media gebruiken. Zo creëerde ik steeds weer mij eigen baan. Dat ging en gaat me nog steeds heel goed af. Zelfs nu ik een zakenmama ben. Al kan het touwtrekken met klanten me soms echt gestolen worden. Dan droom ik wel eens van een baan waar je de deur gewoon achter je dicht kunt trekken (dat hoeft nog niet eens om vijf uur te zijn). Bijvoorbeeld bij een reclamebureau.

Reclamebureau

Waarom een reclamebureau? Daar kun je echt al je creativiteit gebruiken. Klanten kiezen juist voor dat ene bureau, omdat ze zo geweldig out of the box kunnen denken. Kijk bijvoorbeeld naar Green Creatives. Als je het hebt over branding dan kunnen ze echt dé stijl neerzetten die bij jouw bedrijf past. Kijk bijvoorbeeld naar een logo laten ontwerpen. Dat klinkt misschien eenvoudig: hup plaatje, bedrijfsnaam erbij en klaar. Maar er zit een hele visie achter.

Logo Twijfelmoeder

Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Twijfelmoeder. Daarin zie je een vraagteken. Dat is natuurlijk duidelijk, maar aan de andere kant kun je er ook een zwangere buik in terug zien. En het rondje is ook nog niet compleet. Er mis iets. Nee, dat hoeft geen kind te zijn. Er mist gewoon nog een duidelijk besluit; je hebt je beeld over je kinderwens nog niet compleet gevormd. Voor de kleuren hebben we gekozen, omdat die perfect aansluiten bij wat de vormgever voor de cover van mijn boek had bedacht. En boek en website wil je natuurlijk wel met elkaar in lijn hebben.

Bedrijven op de kaart zetten

Dat is toch fantastisch als je dagelijks zo met kleuren, vormen en uitingen mag puzzelen. Je draagt zo ook een steentje bij aan het succes van het bedrijf. Dat vind ik ook het leukste aan de langdurige samenwerkingen die ik met een aantal bedrijven heb. Ik zie ze groeien en zie dat ze de vruchten plukken van onze samenwerking. Als ik dus opnieuw zou mogen kiezen dan zou ik weer een opleiding zoeken in de hoek: communicatie, marketing en vormgeving. Daar gaat mijn hart nu eenmaal sneller van kloppen.

Werken bij een reclamebureau, foto van Shutterstock.

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

juli 11, 2019 /