Column
Vaderschapsverlof? Verlof voor iedereen; ook zonder kinderen!

Vaderschapsverlof is op dit moment een veel besproken thema. Vaders zouden na de geboorte langer vrij moeten zijn. ING heeft de regels zelfs al aangepast; daar krijgen mannen voortaan een maand betaald verlof na de geboorte van hun kindje. Prachtig natuurlijk, maar is dit wel de oplossing. Is het wel zo eerlijk naar de bewust, maar ook ongewenst kinderlozen? Moet er niet gewoon een vorm van verlof komen voor iedereen; ook als je geen kinderen hebt? 

Laat ik vooropstellen dat ik het heerlijk vond dat mijn man meteen na de bevalling een seintje van zijn leidinggevende kreeg dat hij gewoon die hele week thuis mocht blijven. Dat waren toch mooi vier werkdagen en het weekend, die we als gezin konden doorbrengen. Uiteindelijk deden we dat in het ziekenhuis, maar daarover later meer. Ja, het bedrijf waar hij werkt, is hierin flexibel, maar zelf had hij ook de nodige dagen opgespaard tijdens de zwangerschap om vervolgens met ons samen te kunnen zijn.

Als die verlof discussie weer wordt aangezwengeld denk ik iedere keer aan mannen en vrouwen die kinderloos zijn. Voor sommigen ging daar een heel medisch traject aan vooraf, maar lukte het na al die pogingen toch niet om die lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Voor anderen is het ook een bewuste keuze. Toch wil dat niet zeggen dat deze mensen geen behoefte hebben aan een wat langere verlof periode.

Ik kan me voorstellen dat je na zo’n zwaar traject namelijk toe bent aan een rust periode. Een periode waarin je het gemis een plekje kunt geven. Of waarin je juist extra kunt genieten als suikeroom of -tante van je pasgeboren nichtje of neefje. Misschien zorg je juist voor iemand in je buurt. Een vriend of vriendin, die bijvoorbeeld erg ziek is, maar waarvoor je eigenlijk geen zorgverlof kunt krijgen. Zou voor dat soort situaties geen algemeen verlof te bedenken zijn waar iedereen recht op heeft; ongeacht of je kinderen hebt of niet?

Dat je kijkt naar hoeveel zwangerschaps- en vaderschapsverlof een Nederlandse gemiddeld heeft en daarvan een aantal vrij in te zetten dagen wordt gemaakt. Gebruik je ‘m rondom de zwangerschap; perfect! Gebruik je ‘m om even bij te komen of juist om voor een ander te zorgen; ook mooi. Maar het is wel voor iedere werkende in Nederland gelijk. Wild plan? Onhaalbaar? Kan allemaal; maar laten we niet aan alle mensen zonder kinderen voorbijgaan. 

Hoe staan jullie in de verlof discussie? 

Bron foto man/vrouw: Shutterstock

Philips Avent Actieweken
TwijfelMoeder
TwijfelMoeder is in 2013 ontstaan, omdat ik (Patricia de Ryck - 1984 - ondernemer en journalist) twijfelde over mijn kinderwens. Wel of geen kinderen - het leverde heel wat vooroordelen en discussies op. Ik heb in middels mijn keuze gemaakt en verwacht in maart 2017 ons eerste kindje, maar het onderwerp is nog steeds relevant. Je leest hier mijn column, lezerspost en allerhande nieuwtjes. Kortom: TwijfelMoeder is een gevarieerde site voor iedereen.
17 comments
  • Niels Thomas
    aug 07, 2017 (21:38)

    Tja, helemaal mee eens, maar we zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan Scandinavië. Als ik het goed begrijp, krijgen de mannen daar zelfs een paar maanden vrij! Ik denk dat veel ondernemingen steeds flexibeler worden en dat de beste keuze altijd nog onderling overleg is. Mooie blogpost!

  • Marjolein
    aug 07, 2017 (20:27)

    Als vrouw ben ik vorig jaar Oktober bevallen.. Als ZZP’er had ik recht op verlof en wat ben ik daarin gegroeid.. Juist door even stil te staan en alleen mijn hoofd te laten borrelen ontstonden er zoveel nieuwe ideeën en inzichten en dat gaf juist een enorme boost om met vernieuwde energie weer te starten.
    Iedere paar jaar een maand/2 maand even niets moeten maar tijd investeren in stilstaan en nadenken zorgt denk ik voor veel nieuwe energie en nieuwe werkmotivatie.

  • Jessica Krijvenaar
    aug 07, 2017 (12:57)

    Een heel belangrijk onderwerp! Mijn kinderen zijn inmiddels 21 en 18 maar wat had het fijn geweest als er vaderschapsverlof bestond. Heel goed om dit onderwerp meer bespreekbaar en zichtbaar te maken.

  • Irma
    aug 07, 2017 (11:24)

    Tja je zet me aan het denken….nog niet eerder zo bij stil gestaan..

  • Margot
    aug 07, 2017 (10:44)

    Mooi dat jij het perspectief op gelijkheid tot op dit niveau doortrekt, Patricia. Waardevolle bijdrage in BewustZijn!

  • Tamara van Gessel van Gessel
    aug 07, 2017 (10:30)

    Mooi geschreven, zet tot nadenken.
    maar ik denk dat er ik veel bedrijven best wat mogelijk of te regelen is, ook voor “(nog) geen kinderhebbende mensen”
    maar iets algemeens zou fijn zijn..dan hoef je het zelf niet meer te organiseren en die je gewoon aanspraak op je recht..tja best een onderwerp dat stof tot nadenken geeft.

  • M.
    aug 07, 2017 (08:58)

    Ja, een onderwerp met veel invalshoeken. Denk ook dat als je dingen wilt, jezelf er voor kunt zorgen dat je je wensen kunt vervullen.

  • Angelique Kalverda
    aug 07, 2017 (08:45)

    Interessante gedachte! Ik denk dat het alleen niet zo snel haalbaar is. Wel goed om over na te denken…

  • Rianne
    aug 07, 2017 (08:42)

    Mooi geschreven, zet tot nadenken. Ik ben zelf nog niet in die fase aangekomen, maar vind jouw kijk hierop wel heel mooi. Je kijkt verder dan “gewoon” vaderschapsverlof. 👍

  • Juliette
    aug 07, 2017 (08:28)

    Ik heb er eerder niet op die manier nog over nagedacht, maar dat zou wel heel mooi zijn! De kraamperiode kan een zware tijd zijn waarbij het fijn is dat de man thuis aanwezig is om te ondersteunen, te helpen en zelf ook bij te komen en te wennen. Maar deze dagen ook op een andere manier invullen vind ik een goed idee!

  • Sandra
    aug 07, 2017 (08:21)

    Hey Marijke

    Super plan, alleen stel ik mij wel de vraag wie gaat dit bekostigen?

    Ik zou het niet echt helemaal goed vinden als het systeem (de staat) dit zou betalen?

    Je hebt altijd een keuze om jezelf meer rust/vrijheid en vrije tijd te gunnen wanneer je daar behoefte aan hebt …

    Leef je droom en ga ervoor als verlof een extra behoefte is …

    Toffe blog Marijke!
    Grtjs Sandra

  • Jolanda Pikkaart
    aug 07, 2017 (08:20)

    Voor mij is die periode om samen te wennen en om bij te komen van al die emoties. Zoiets zou ook kunnen inderdaad bij een rouwperiode etc, maar dat is een ander soort verlof.

  • Emma
    aug 07, 2017 (08:19)

    Goed om over na te denken! Misschien een vorm van zorgverlof, om voor jezelf of een ander te zorgen.

  • Gabrielle de Sain
    aug 07, 2017 (08:15)

    Goed om over na te denken, Marijke. Maar is veel te beschouwen. Denk maar eens aan betaald of onbetaald verlof? Of – in geval van betaald verlof – wat te doen met de man die zzp’er is net vader geworden is?

  • Daisy
    jul 26, 2017 (16:13)

    Ik snap je punt wel, maar vind het toch niet helemaal vergelijkbaar. Het verlof bij een zwangerschap is niet zozeer om even bij te komen… Die tijd heb je wel echt nodig om te wennen aan een hele nieuwe situatie… Ik ben helemaal voor die tijd die mensen extra vrij zouden kunnen nemen, maar het voelt ook niet helemaal eerlijk als iemand die gebruikt om lekker bij te komen op de bahama’s (bij wijze van natuurlijk) terwijl een ander ligt bij te komen van een bevalling.

  • Marijke
    jul 25, 2017 (22:24)

    NEE. Wel om te zorgen, of rondom een bevalling, adoptie of een sterfgeval of zoeits. Maar even bijkomen, dat wilde ik ook wel. Maar zwangerschap en bevallingsverlof vind ik niet even bijkomen. Dan had ik er wel een periode achteraan gewild, om even bij te komen…..
    Dus nee, ik vind van niet.

    O wacht, een aantal jaren was dat er zeker, heel populair, de sabatical. Meestal alleen ingezet door de hogere lagen, want die hadden er voldoende voor kunnen sparen. Op de werkvloer niet of nauwelijks gezien. Terwijl er daar ook genoeg mensen wel behoefte aan zouden hebben.

    • Merel
      jul 27, 2017 (10:17)

      Helemaal eens met Marijke, kan het zelf niet beter verwoorden.

Leave a Comment

Name*
Email*
Website

%d bloggers liken dit: