Zakenmama
Samenwerken met bloggers, vloggers en influencers: ook voor jou een kans

Samenwerken met bloggers, vloggers en influencers is voor veel ondernemers een kans. Toch merk ik in mijn omgeving dat hier nog veel onwetendheid over is. Als ik vertel dat er achter blogs, YouTube-kanelen en Instagram-accounts échte bedrijven schuilgaan, dan wordt er vaak schaapachtig gelachen. Kletsen tegen je vlogcamera over de dingen van alle dag kun je toch geen ondernemen noemen? Foto’s plaatsen van je gezin met een tekstje erbij, maakt toch niet dat je een bedrijf hebt. Nou… laat ik je eens een kijkje geven achter de schermen in deze wereld die mogelijk ook voor jouw kansen biedt.

Het TwijfelMoeder-boek komt er aan! Volg de voortgang via DE TWIJFELMOEDER nieuwsbrief. Twijfel jij over je kinderwens: dan is er de besloten Facebook-groep Twijfel over Kinderwens.

In dit artikel:

  • Kijkje achter de schermen in de blog / vlog / influence wereld;
  • onderschat kleine partijen niet;
  • voordeel van native advertising;
  • kennismaking met LinkPizza, die contact tussen bedrijf en influencers heel eenvoudig maakt

Met acht man aan video werken
Kijk bijvoorbeeld naar Dylan Haegens, de razendpopulaire YouTuber uit Venray. Tegen Trouw vertelt hij een jaar geleden: Door de naam van mijn kanaal denken mensen vaak dat ik alles alleen doe, maar dat is niet zo. Sterker nog, gemiddeld werken we met zo’n acht man aan een video. En die editors, geluidsmensen en stagiairs heb ik hard nodig, want er komt inmiddels meer bij mijn passie kijken dan enkel het maken van sketches.” En juist die sketches zien wij dus op YouTube. Hoe hij verdient? Natuurlijk houdt hij het nodige over aan YouTube (er worden tenslotte advertenties getoond bij zijn filmpjes), maar ook met sponsored content en andere reclame deals, verkoop van merchandise en het organiseren van evenementen. Kortom: in de filmpjes zie je een vlotte twintiger, die de gekste dingen doet, maar daarachter gaat een groot bedrijf schuil.

Als gezicht positioneren
En wat denk je van Anna Nooshin. Zij begon met haar blog NSMBL wat ze uitbouwde tot een sterk merk. Daarnaast is ze nu op tv te zien als presentatrice, bedenkt ze haar eigen tv-formats, heeft ze twee boeken op haar naam staan en een eigen lijn bij Hunkemöller. Ze werkt daarbij ook regelmatig samen met merken. Daarover zegt ze in deze podcast ‘Ik kan nooit sales garanderen, wel manieren vertellen hoe men dit makkelijker bereikt’. Wil je dat geen ondernemer noemen. Deze vrouw heeft haar blog echt uitgebouwd met een visie. Hierover zegt ze: “Ik wist ook dat ik mijzelf als het gezicht van NSMBL wilde positioneren, want ik geloof dat een titel dat nodig heeft de eerste jaren.” Kortom: een ondernemer die heel bewust bezig is met haar doelen.

Onderschat kleine kanalen niet
En zo kunnen we natuurlijk nog diverse bloggers, vloggers en influencers opnoemen met ontzettend veel volgers, die zo een heel bedrijf hebben opgebouwd. Maar onderschat ook de kleinere blogs en kanalen niet. Hun volgers zij net zo betrokken. Misschien zelfs nog wel meer, omdat de interactie met de bedenker van deze kanalen vaak meer aanwezig is. Daar zijn al diverse onderzoeken naar gedaan. “Maar liefst twee derde van de consumenten zei eerder een product te kopen na een aanbeveling van een onbekende blogger dan van een beroemdheid. Onderzoek van influencer marktplaats Tomoson laat zien dat elke dollar gespendeerd aan influencer marketing gemiddeld 6.50 dollar aan omzet oplevert”, zo meldt Adformatie. Kies je voor kleinere partijen, die qua doelgroep perfect bij jouw bedrijf aansluiten, dan zal je zien dat ze content creëren die helemaal in jouw straatje ligt én dat de kosten in vergelijking met de opbrengst hoger zijn wanneer je lukraak gaat adverteren. Het draait langs niet alleen om de euro’s ook bartnerdeals zijn bij deze doelgroep nog populair. Waar je aan moet denken bij mogelijkheden voor samenwerking. Ik zette het voor mijn blog op een rijtje en heb in een blog ook gedeeld waarom ik dit doe.

Samenwerken met bloggers, vloggers en influencers: ook voor jou een kans via LinkPizza

Affiliate marketing eenvoudige stimulans van verkoop
Deze online wereld biedt voor veel bedrijven verschillende kansen. Verkoop je een product of dienst online, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om affiliate marketing in te zetten. Je creëert dan een speciale link naar jouw pagina, die de betreffende blogger in zijn of haar content kan delen. Wordt via deze link jouw product of dienst afgenomen, dan krijgt degene die ‘m geplaatst heeft een bepaald percentage van de deal. Zelf verwerk ik dit soort linkjes ook vaak in mijn artikelen. Natuurlijk is het mooi dat je bij een sale een percentage krijgt, maar ik zie het ook als extra service naar mijn lezers toe. Dat is het voordeel van een blog in vergelijking met een magazine: je kunt meteen op het product klikken voor meer informatie (of om een bestelling te plaatsen). Voordeel voor de adverteerder: je maakt alleen kosten als er ook echt iets gekocht wordt. Voor bloggers is samenwerken met LinkPizza  trouwens een gouden greep: ze hoeven zich niet meer in alle affiliate programma’s te verdiepen, maar plaatsen simpelweg een link naar een product. Is deze opgenomen in het uitgebreide aanbod, dan wordt-ie automatisch omgezet naar een affiliate link. Voor bloggers is dit artikel echt een must read.

Native advertising wort niet tegengehouden door ad blocker
Wil je nu meer dan zo’n linkje en je product of dienst echt goed onder de aandacht brengen, dan is native advertising op dit moment aan te raden. Natuurlijk kun je er voor kiezen om een good old banner op een site te plaatsen, maar daar zijn veel consumenten niet meer gevoelig voor. Waar je bij de reclame op tv weg zappt, daar kun je online eenvoudig een ad blocker installeren, waardoor je de advertenties niet eens meer ziet. Bij native advertising kan dit niet. Dit is namelijk een vorm van reclame, die echt geïntegreerd is in het medium. Je kunt dan denken aan advertorials, die over jouw product of dienst worden geschreven. Maar nog mooier is natuurlijk als de influencer dit verwerkt in een update zoals hij of zij die altijd maakt. Dit is namelijk dé content waarop de lezers of kijker zit te wachten.

Influencers zoeken in LinkPizza Marktplaats
Vind je dit interessant, dan kun je natuurlijk zelf op zoek gaan naar bloggers. Je hebt allerhande Facebook-groepen, waarin je je oproepje kunt plaatsen. Maar helaas wordt er bewust, maar zeker ook onbewust dan gestrooid met cijfers die de desbetreffende influencer helemaal niet waar kan maken. Dan is het fijn dat je kunt terugvallen op een partij, zoals LinkPizza. Zij hebben een Marktplaats gecreëerd, waarin de influencers aangeven wat voor vergoeding ze in gedachten hebben voor een samenwerking, zoals een advertorial, link-plaatsing, mention of editorial. Verder krijg je inzicht in de statistieken (die rechtstreeks uit Google Analytics worden gehaald, zodat de influencer er niet meer kan sjoemelen). En je hebt inzicht in de demografische gegevens van de doelgroep. Van kleine bloggers tot grote crossmediale platformen: velen zijn hier te vinden.

Influencers laten pitchen op jouw campagne
Maar je kunt de influencers natuurlijk ook laten pitchen op jouw campagne. Of je nu op zoek bent naar geschikte partijen voor linkbuilding of juist een zichtbaarheidsboost wil creëren met allerlei verschillende artikelen over jouw bedrijf. Het is allemaal mogelijk. Je kunt hierbij aangeven dat er een vast bedrag wordt betaald, maar je kunt ook denken aan een barter (eventueel met vergoeding) of een combinatie met een affiliate link. De influencers kunnen hier op pitchen en jij hebt snel een overzicht binnen van geschikte partijen. Je krijgt namelijk meteen te zien wat hun prijs is, hoeveel views ze per maand hebben, wat het aantal geschatte views is op de advertorial de eerste maand en wat de domein autoriteit is (wat weer erg interessant is voor jouw ranking in Google). En geloof mij: je steekt hier echt tijd mee in je zak. Als je namelijk via Facebook zoiets zelf uit wil zetten, dan ben je zo uren aan het checken van accounts, berichten over en weer te sturen en hier heb je het gewoon in één platform.

Zie je dit wel zitten, neem dan contact met LinkPizza op (ook als je als influencer meer omzet wilt behalen een aanrader). Heb je nog vragen, dan kun je me natuurlijk altijd vrijblijvend een mailtje sturen.

Baby algemeen
TwijfelMoeder
TwijfelMoeder is in 2013 ontstaan, omdat ik (Patricia de Ryck - 1984 - ondernemer en journalist) twijfelde over mijn kinderwens. Wel of geen kinderen - het leverde heel wat vooroordelen en discussies op. Ik heb in middels mijn keuze gemaakt en ben in maart 2017 bevallen van ons eerste kindje, maar het onderwerp is nog steeds relevant. Je leest hier mijn column, lezerspost en allerhande nieuwtjes. Kortom: TwijfelMoeder is een gevarieerde site voor iedereen.

Leave a Comment

Name*
Email*
Website

%d bloggers liken dit: