Osmo tovert iPad om tot een leerzaam speelmaatje

Osmo tovert iedere iPad om tot een leerzaam speelmaatje. Zo hoef je als ouder niet iedere keer ‘nee’ te zeggen als er om de iPad wordt gezeurd én leren de kinderen spelenderwijs ontzettend veel bij. Wij hebben de Osmo Little Genius Starter Kit getest, waarbij je vier spellen kunt spelen.

Osmo

Al sinds 2013 creëert Osmo games, waarbij de interactie tussen iPad en fysieke spelelementen centraal staat. Je hebt geen WiFi nodig om de games te spelen, dus je kind kan gewoon een rustig plekje op zoeken om deze innovatieve spellen te spelen. De apps zijn zo geïnstalleerd en ook de Osmo iPad Base is ontzettend eenvoudig. Sterker nog toen ons zoontje nog drie was, kon hij zo de speelmat neerleggen en de iPad goed in de houder zetten. Vervolgens doe je het rode blokje over de camera, zodat de iPad precies kan zien wat je op de speelmat legt.

Ga voor meer informatie naar http://playosmo.com/.

Osmo Little Genius Starter Kit

Wij hebben de Osmo Little Genius Starter Kit getest. Daarbij kun je vier spellen downloaden in de app store, namelijk ABCs, Squiggle Magic, Costume Party en Stories. Adviesleeftijd van de Osmo Little Genius Starter Kit is tussen de drie en vijf jaar. Nu hebben wij een leergierig mannetje, maar in eerste instantie had hij toch vooral aandacht voor de Costume Party en de Stories. Waarbij zijn voorkeur duidelijk uitgaat naar Costume Party. Omdat je als het ware aan de hand door het spel genomen wordt, hoef je er als ouder niet continu naast te zitten. Persoonlijk zou ik dat de eerste keren wel doen, zodat je het zelf ook begrijpt, maar na een tijdje kunnen ook vierjarigen hier gewoon alleen mee spelen, terwijl jij iets anders doet.

Deze set is bij Bol.com nu verkrijgbaar voor 79,95 euro. Ze hebben daarnaast nog verschillende sets met korting te koop.

Costume Party & Stories

Bij de Costume Party en Stories-spellen maak je gebruik van de 19 kostuum spelstukken. Je hebt een basisfiguur en die kun je voorzien van allerlei outfits. Wat extra leuk is, is dat je mannetje kun personaliseren. Je kunt niet alleen zijn huid, maar ook zijn haar kleuren. En wat voor peuters natuurlijk helemaal hilarisch is: je kunt zijn onderbroek iedere kleur geven die je maar wil. Als kinderen nog wat jonger zijn, dan blijft het bij het uitzoeken van de juiste plaatjes. Maar als ze het wat vaker hebben gespeeld, snappen ze ook de aanwijzigingen dat je zelf een onderdeel een kleurtje moet geven. Het Stories spel is daarnaast leuk, omdat je poppetje dan ook echt dingen gaat beleven.

ABCs & Squiggle Magic

Voor ABCs en Squiggle Magic, waarbij je respectievelijk letters en figuren moet leggen met de siliconen stokjes en ringen, zien we dat de aandacht pas net voor zijn vierde verjaardag toenam. Hij was toen echt toe aan school en zocht dus wat uitdaging. Dan is zo’n Osmo-kit ideaal. De games Spelenderwijs leren geldt echt voor de ABCs-app. Hier leer je namelijk letters met behulp van een monster. Nee, niet zo’n enge, maar een beer waar je het liefst mee zou knuffelen, die ook nog eens grappig is. Als hij zegt dat je je handen op je hoogt moet leggen, doe je dat gewoon. Tja, en als dan wat je op je matje hebt gelegd op de iPad verschijnt, dan wordt er de eerste keer toch wel even met grote ogen gekeken. Dit is magie! Bij het Squiggle Magic spel ontwikkel je je creatieve vaardigheden. Wat ook erg leuk is, is dat je voortgang wordt bijgehouden en dat er meerdere niveaus in de spellen zitten. Zo raak je in de zomervakantie echt niet uitgespeeld.

Rekenen

Je hebt daarnaast ook nog een Little Genius Starter Kit, waar nog twee extra spellen bij zitten. Namelijk Counting Town, waarbij je cijfers leert en gaat tellen. En Shape Builder, waarbij je nog meer vormen gaat maken. De set van zes spellen kost via de Osmo website 99,- euro + 11,99 euro verzendkosten. Ja, dat is een flink bedrag, maar als je met het spel aan de slag gaat, dan besef je dat dit niet zomaar een spelletje is, maar juist een fijne manier om te je kind van alles te leren en op dat vlak ook uit te dagen (zeker als je kind toe is aan de basisschool, maar nog even geduld moet hebben – of school mist, zoals nu in de zomervakantie).

Meer Osmo Kit’s

Is jouw zoon of dochter inmiddels wat ouder, dan hebben ze ook uitgebreide starter kits vanaf vijf en zes jaar. Zo kun je kiezen voor de Explorer Starter Kit, waar maar liefst negen spellen bij zitten. Of de Genius Starter Kit met zeven games. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor de Coding Starter Kit, waarbij met drie spellen de basis van het coderen wordt nagebootst. Of de Creative Starter Kit, die dan weer gericht is op tekenen, creativiteit en communiceren. Kortom: een ruime keuze. Ja, de spellen zijn wat prijziger, maar ze zijn ontzettend doordacht en bevatten handige extra’s. Niet voor niks worden deze spellen in meer dan 42 landen in meer dan 30.000 klassen gespeeld.

Twijfel jij over je kinderwens?

juli 24, 2021 /