Zakenmama
Social media planner: gefocust je bedrijf of blog promoten

Gefocust je bedrijf of blog promoten? Met behulp van de Social Media Planner van Blogadvies is dat heel eenvoudig. Je geeft aan wanneer je iets wilt plaatsen en kunt vervolgens de maandkalender invullen. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, blog en nieuwsbrief – ze zijn allemaal in het overzicht opgenomen. Tijd om deze planner eens uitgebreid onder de loep te nemen.

Toen ik over de planner van Kim Buining  hoorde op Facebook dacht ik meteen ‘dat lijkt me wel wat’. Ik beheer tenslotte de social media kanalen van diverse ondernemers hier in regio. De prijs zorg ervoor dat ik terughoudend bent. 57,- euro exclusief BTW voor een planner vind ik fors. Althans: als het alleen om twaalf A3-tjes zou gaan om in te vullen. Gelukkig ontdek ik al snel dat er meer is…

Meer dan de planner
Naast ‘Mijn social media plan’ krijg je namelijk ook advies van Kim. Als koper van deze planner kun je ieder kwartaal deelnemen aan de online, strategische groep sessie. Hierin kun je al je vragen stellen. Deze sessies worden opgenomen, waardoor je ze op een later moment in alle rust kunt bekijken. Na aankoop van de planner ontvang je direct een link met de video instructie, zodat je aan de slag kunt. Of zoals ze zelf schrijft. “Ik ben er ook om jou te helpen en een stok achter de deur te bieden. Elk kwartaal inspireer ik je tijdens een online strategische sessies en geef ik live antwoord op al jouw vragen. Mijn doel is jouw doel. Ik wil je helpen om te groeien.” Kijk dat is onderscheidend!

Ongedateerd
Deze social media planner is ongedateerd, waardoor je op ieder moment in het jaar kunt starten met invullen. Kim heeft hiervoor gekozen, omdat ze duurzaamheid erg belangrijk vind. Dat is ook de reden dat deze planner wat aan de dure kant is. Hij is namelijk geproduceerd in Groningen bij een duurzame drukkerij. Zij werken met plantaardige inkt op gerecycled papier. Als Kim dat niet op haar website had geschreven, was het me niet opgevallen. Het drukwerk ziet er namelijk erg goed uit. Lekkere dikke vellen en goed leesbaar.

Deze vragen zetten je aan het denken
Deze kalender helpt je bij het ontwikkelen van jouw strategie om je bedrijf of blog op social media te promoten. Een jaar lang kun je zo heel goed de structuur en focus bepalen. De vragen en opmerkingen onder aan het A3-maandoverzicht dragen daar absoluut bij. Zo is er de mogelijkheid om te brainstormen en verschillende punten op te schrijven. Maar er wordt ook gevraagd naar doelen en thema’s. Tevens is er ruimte voor intervisie. Waar ben je trots op? Wat had je graag anders willen doen?

Schriftje erbij
Persoonlijk vind ik de schrijfruimte die je voor bovenstaande zaken hebt wel aan de krappe kant. Ik zou ‘m dan ook combineren met een schrift, waarin je die zaken uitgebreid beschrijft. Want juist door er echt goed voor te gaan zitten, kun je tot een mooi plan komen. Dat lukt niet als je gehaast even wat opmerkingen er op krabbelt. Ben je meer van het digitale, dan kun je natuurlijk ook gewoon een word-documentje bijhouden waarin je deze vragen beantwoordt.

Kalender
Wist je dat ik even in verwarring was toen ik de kalender voor het eerst erbij nam? Ik dacht namelijk dat het gewoon om een weekoverzicht ging, waarin je dus voor maximaal zes verschillende partijen alles kunt bijhouden. We zullen het er op houden dat ik nog niet goed wakker was. Het gaat natuurlijk om alle dagen van de maand. En je geeft zelf aan wanneer de maand start. De ene keer is dat op een maandag, de andere keer op vrijdag. In totaal heb je 42 vakjes; hou je ‘m echt per maand bij dan heb je altijd wat dagen over. Als je ‘m per week bijhoudt – het weeknummer in de kantlijn schrijft bijvoorbeeld – dan kun je ‘m in totaal 72 weken gebruiken. De keuze van kanalen vind ik goed; Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, blog en nieuwsbrief – het is toch wat de meeste allemaal hebben. De invulruimte is misschien wat aan de kleine kant. En lichte lijntjes hadden er misschien ook wel voor gezorgd dat je het wat makkelijker per medium kan invullen. Maar ach, moet zo’n planner heel netjes blijven? Nee, het gaat er juist om dat je gefocust aan de slag kunt gaan en altijd een overzicht hebt van wat je gaat publiceren (of al hebt geplaatst).

In gebruik
Hoe ik ‘m ga gebruiken? Daar twijfel ik nog een beetje over. Aan de ene kant vind ik het handig om deze planner als overzicht te gebruiken voor al mijn social klanten. Juist, omdat zaterdag en zondag ook alle ruimte hebben. In andere planners en agenda’s worden die dagen vaak gecombineerd, omdat het geen werkdagen zijn. Maar juist online gaat het plaatsen natuurlijk altijd door. Aan de andere kant: ik wil TwijfelMoeder laten groeien. Als ik ‘m puur en alleen daarvoor gebruik dan kunnen alle ideeën die ik in mijn hoofd heb zo op papier en hoef ik alleen nog maar uit te werken. Dat scheelt volgens mij echt tijd, omdat je veel meer gefocust kan werken. Je ziet trouwens naast de social-icoontjes blokjes. Die zou ik gebruiken om de voortgang bij te houden; vinkje is dan bijvoorbeeld geplaatst/ingepland.

Printable?
De investering van 57,- euro excl. BTW vind ik persoonlijk nog steeds erg hoog. Ik snap de meerwaarde van de kwartaalsessie, maar ik kan me voorstellen dat veel bloggers deze planner gewoon alleen willen gebruiken om het overzichtelijk te houden. Die hebben vaak al een goed beeld van wat er verder allemaal bij komt kijken. Het zou dan een idee kunnen zijn om een printable te maken, waarbij je het maandoverzicht thuis gewoon kunt printen. Bijvoorbeeld verdeeld over twee A4-tjes? Wat denk je daarvan Kim?

Zoek je meer de combinatie tussen planner/agenda, bekijk dan ook de reviews die ik eerder schreef over verschillende planners.

Deze diashow vereist JavaScript.

Baby algemeen
TwijfelMoeder
TwijfelMoeder is in 2013 ontstaan, omdat ik (Patricia de Ryck - 1984 - ondernemer en journalist) twijfelde over mijn kinderwens. Wel of geen kinderen - het leverde heel wat vooroordelen en discussies op. Ik heb in middels mijn keuze gemaakt en ben in maart 2017 bevallen van ons eerste kindje, maar het onderwerp is nog steeds relevant. Je leest hier mijn column, lezerspost en allerhande nieuwtjes. Kortom: TwijfelMoeder is een gevarieerde site voor iedereen.
2 comments
  • TwijfelMoeder test dé planners voor 2018
    dec 19, 2017 (12:20)

    […] Mijn Social Media Plan (niet in de test, omdat deze heel specifiek is en dus niet te vergelijken met de anderen) […]

  • Kim Buining
    dec 18, 2017 (15:44)

    Dankjewel voor je uitgebreide review en super idee om een printable aan te bieden. Ik ga het idee oppakken met de vormgever. Een idee wat je daar voor zou willen betalen?

Leave a Comment

Name*
Email*
Website

%d bloggers liken dit: