Social media planner: gefocust je bedrijf of blog promoten

Gefocust je bedrijf of blog promoten? Met behulp van de Social Media Planner van Blogadvies is dat heel eenvoudig. Je geeft aan wanneer je iets wilt plaatsen en kunt vervolgens de maandkalender invullen. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, blog en nieuwsbrief – ze zijn allemaal in het overzicht opgenomen. Tijd om deze planner eens uitgebreid onder de loep te nemen.

Toen ik over de planner van Kim Buining hoorde op Facebook dacht ik meteen ‘dat lijkt me wel wat’. Ik beheer tenslotte de social media kanalen van diverse ondernemers hier in regio. De prijs zorg ervoor dat ik meteen interesse heb: 19,95 euro (inclusief verzendkosten) is geen geld! Daarbij kan ik aanraden om Kim via social media te gaan volgen, want deze dame is ontzettend inspirerend! Actie-in-de-taxi is haar gevleugelde uitspraak én dat maakt ze waar; via haar Facebook-groep kun je namelijk al je vragen bij haar kwijt. Ook over het gebruik van deze planner.

Ongedateerd

Deze social media planner is ongedateerd, waardoor je op ieder moment in het jaar kunt starten met invullen. Kim heeft hiervoor gekozen, omdat ze duurzaamheid erg belangrijk vind. Dat heeft ze doorgevoerd in haar hele product. Hij is namelijk geproduceerd in Groningen bij een duurzame drukkerij. Zij werken met plantaardige inkt op gerecycled papier. Als Kim dat niet op haar website had geschreven, was het me niet opgevallen. Het drukwerk ziet er namelijk ontzettend goed uit. Lekkere dikke vellen en goed leesbaar.

Nadenken

Deze kalender helpt je bij het ontwikkelen van jouw strategie om je bedrijf of blog op social media te promoten. Een jaar lang kun je zo heel goed de structuur en focus bepalen. De vragen en opmerkingen onder aan het A3-maandoverzicht dragen daar absoluut bij. Zo is er de mogelijkheid om te brainstormen en verschillende punten op te schrijven. Maar er wordt ook gevraagd naar doelen en thema’s. Tevens is er ruimte voor intervisie. Waar ben je trots op? Wat had je graag anders willen doen?

Schriftje erbij

Persoonlijk vind ik de schrijfruimte die je voor bovenstaande zaken hebt wel aan de krappe kant. Ik zou ‘m dan ook combineren met een schrift, waarin je die zaken uitgebreid beschrijft. Want juist door er echt goed voor te gaan zitten, kun je tot een mooi plan komen. Dat lukt niet als je gehaast even wat opmerkingen er op krabbelt. Ben je meer van het digitale, dan kun je natuurlijk ook gewoon een word-documentje bijhouden waarin je deze vragen beantwoordt.

Social Media Planner

Wist je dat ik even in verwarring was toen ik de kalender voor het eerst erbij nam? Ik dacht namelijk dat het gewoon om een weekoverzicht ging, waarin je dus voor maximaal zes verschillende partijen alles kunt bijhouden. We zullen het er op houden dat ik nog niet goed wakker was. Het gaat natuurlijk om alle dagen van de maand. En je geeft zelf aan wanneer de maand start. De ene keer is dat op een maandag, de andere keer op vrijdag. In totaal heb je 42 vakjes; hou je ‘m echt per maand bij dan heb je altijd wat dagen over. Als je ‘m per week bijhoudt – het weeknummer in de kantlijn schrijft bijvoorbeeld – dan kun je ‘m in totaal 72 weken gebruiken.

Social media kanalen

De keuze van kanalen vind ik goed; Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, blog en nieuwsbrief – het is toch wat de meeste allemaal hebben. De invulruimte is misschien wat aan de kleine kant. En lichte lijntjes hadden er misschien ook wel voor gezorgd dat je het wat makkelijker per medium kan invullen. Maar ach, moet zo’n planner heel netjes blijven? Nee, het gaat er juist om dat je gefocust aan de slag kunt gaan en altijd een overzicht hebt van wat je gaat publiceren (of al hebt geplaatst).

In gebruik

Hoe ik de social media planner van Kim Buining ga gebruiken? Daar twijfel ik nog een beetje over. Aan de ene kant vind ik het handig om deze planner als overzicht te gebruiken voor al mijn social klanten. Juist, omdat zaterdag en zondag ook alle ruimte hebben. In andere planners en agenda’s worden die dagen vaak gecombineerd, omdat het geen werkdagen zijn. Maar juist online gaat het plaatsen natuurlijk altijd door.

Stimulans voor groei

Aan de andere kant: ik wil TwijfelMoeder laten groeien. Als ik ‘m puur en alleen daarvoor gebruik dan kunnen alle ideeën die ik in mijn hoofd heb zo op papier en hoef ik alleen nog maar uit te werken. Dat scheelt volgens mij echt tijd, omdat je veel meer gefocust kan werken. Je ziet trouwens naast de social-icoontjes blokjes. Die zou ik gebruiken om de voortgang bij te houden; vinkje is dan bijvoorbeeld geplaatst/ingepland.

Printable

Over de prijs van 19,95 euro kun je helemaal niets zeggen. De planner is van goede kwaliteit, er zit echt een strategie achter waardoor jij als gebruiker kunt groeien en hij is ook nog eens ontzettend duurzaam. In het kader van die duurzaamheidsgedachte zou je zelfs kunnen bedenken dat Kim een printable maakt, zodat je ‘m thuis kunt printen of zelfs digitaal kunt invullen.

Interesse? Klik hier om de social media planner van Kim Buining te kopen.

Zoek je meer de combinatie tussen planner/agenda, bekijk dan ook de reviews die ik eerder schreef over verschillende planners. Ik beschreef de SuccesPlanner, Flow Planners Agenda, Milly Pie Planner (linnen/verticaal – karton/horizontaal), Zakenmam Agenda, Mascha Planner, Passion Planner, Day By Day en de Purpuz Planner.

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

december 18, 2017 /