Hittegolf overleven: deze tips helpen!

Hittegolf in de stad. Jongens en meisjes dansen door de straten. Lekker uitgelaten. Ik wil jou, jij wil mij. Ik weet een plekje waar ze ons niet vinden. Jij mag me verslinden. Doe het heel zachtjes Geen kreetjes en geen lachjes. Heel zachtjes. Het wordt een leuke zomer. Lieve mooie dromen – zongen de meisjes van K3 in Heyah Mama. Nou, zo’n hittegolf werkt wat mij betreft alles behalve lust opwekkend. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben vooral aan het overleven. Daarom deel ik vandaag mijn tips.

’s Ochtends

Na zo’n beroerde nacht is het natuurlijk lastig op staan, maar ’s ochtends leg je wat mij betreft de basis om zo’n hittegolf-dag te doorstaan. Dat betekent meteen checken of de temperatuur buiten lager is dan binnen en eventueel alle ramen open zetten. Alle zonwering checken, zodat het zonnetje er later niet door kan piepen. Wij hebben zelf op dit moment zelfs dekens voor het raam hangen als extra bescherming. Die worden vervangen door deze goedkope screens, die je voor deze warme dagen als extra zonwering kan gebruiken.

#5uuravontuur

Hoelaat ik dan op sta? Nou, zo rond de klok van vijf uur. Ik heb deze week namelijk deelgenomen aan het #5uuravontuur van Structuurjunkie. Cynthia zet zelf de wekker om 4.40 uur, waarna ze om vijf uur start met werken. Ik hou zelf het Helweek-principe aan: proberen rond 22.00 uur te slapen en dan om 05.00 uur op te staan. Zo krijg ik veel werk verzet op het moment dat het nog redelijk koel is in huis en kan ik ’s middags doen wat ik wil. Dat hoeft geen zwembad bezoek te zijn hoor, kan ook gewoon een siësta zijn. Ik ga hier absoluut nog meer over schrijven, want het maakt mij een relaxtere moeder dan dat ik de afgelopen twee jaar was. De boeken Miracle Morning en Grip helpen daar ook bij.

Lees ook dit artikel:

Hoe kun je je kind vergeten in de auto (met de dood tot gevolg)?

Personal trainer

Daarnaast werk ik sinds een tijdje met een personal trainer, omdat ik energieker wil worden (okay, en die zwangerschapskilo’s mogen na twee jaar ook wel afscheid nemen). Zij heeft me een aantal adviezen gegeven, waardoor ik de dag ook beter door kom. Ik start de dag met twee glazen water en ga lekker naar buiten. En daarna eet ik eigenlijk de hele dag door groenten. Komkommer en paprika zijn met dit weer zo heerlijk verfrissend! En natuurlijk volop water drinken (al vind ik dat heel lastig). Niet gek dat ik in Australië zelfs een zonnesteek heb opgelopen. Dat was geen pretje; dus ik drink nu vooral omdat het moet, niet omdat ik er zin in heb. Mijn precieze ritueel en voortgang zal ik ook in een andere blog nog eens uitgebreider belichten. Ben blij dat ik deze stap twee weken geleden heb gezet.

’s Middags

Zelf heb ik de hele week gewerkt en heeft kleine man het naar zijn zin gehad bij opa en oma op de camping én bij het kinderdagverblijf. Vanmiddag zijn we wel samen vrij. Dat betekent dat de waterspelletjes tevoorschijn komen voor aan het eind van de dag. Waarbij smeren, smeren, smeren natuurlijk het devies is, want als je verbrand bent, krijg je de hitte nog moeilijker uit je lichaam en het is natuurlijk ook razend ongezond. Kinderen hebben bijvoorbeeld meer kans op huidkanker. Meer lezen over kids en zonbescherming: in deze blog heb ik al allerlei veel gestelde vragen op een rijtje gezet.

‘s Nachts

Vannacht was de warmste nacht ooit gemeten in Nederland. En dat heb ik geweten. Hier in het Brabantse koelde het pas aan het eind van de nacht een beetje af, waarna het kwik weer snel steeg. Aan tips als: hou je ramen open, zodat het kan afkoelen – heb je dus met deze hittegolf geen zak. Alleen met een airco of ander ingenieus systeem kun je de temperatuur onder controle houden. En laten velen van ons die nog niet hebben. Natuurlijk zorgt een ventilator ook voor wat verkoeling, maar die verplaatst alleen de lucht. Heb je warme lucht in huis, dan blijft je dus die warmte verplaatsen.

Voor het slapengaan

Voor het slapengaan kun je ook verschillende dingen doen om je lichaam slaapproof te maken tijdens zo’n hittegolf. Je denkt er misschien niet meteen aan, maar wist je dat warm douchen of een warm bad met dit weer juist perfect zijn. Dan gaan je bloedvaatjes namelijk openstaan en kun je makkelijker lichaamswarmte verliezen. Koud douchen voelt op het moment zelf misschien heerlijk, maar dan vernauw je juist je bloedvaten en raak je minder makkelijker je warmte kwijt.

Warme thee

Ook een lekker kopje warme (kruiden)thee doet wonderen. Waar je liefst naar ijskoude drankjes of ijsjes wil grijpen, zorgen een theetje juist dat je innerlijke thermostaat aan het werk wordt gezet. IJsjes kun je daarnaast beter laten staan, omdat je door de suikers nog slechter in slaap komt.

Dekbedhoes als slaapzak

Toch lukte het me tijdens deze warme nacht niet om mijn lichaam koeler te krijgen. Mijn voeten bleven tintelen. Zelfs als ik ze buiten het bed hield. En waar ik anders een fris laken nog wel kan verdragen, daar vond ik het nu zelfs te warm om mijn dekbed als slaapzak te gebruiken (dan heb je namelijk maar een laagje). Ik heb nog even op onze lederen bank gelegen in de woonkamer, maar uiteindelijk ben ik terug naar boven gegaan.

Natte handdoek als noodgreep

Ik heb een handdoek gepakt en ‘m onder de kraan gehouden. Vervolgens ben ik mijn voeten gaan koelen en zo heb ik ‘m over mijn hele lijf laten gaan, waarbij ik ‘m lange tijd in mijn nek heb gehad. Tijdens mijn deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse (en dat waren echt drie warme edities) vond ik een doekje in mijn nek ook altijd verfrissend. En online lees ik nog meer tips die hiermee in lijn liggen. Denk aan handdoekje in de vriezer op je voorhoofd leggen of juist een beetje menthol stick erop smeren. Dat kun je ook met een kruik doen en zelfs lakens en kussenslopen in de vriezer leggen wordt geadviseerd. Ook after sun en aloe vera gel werken verkoelend. Zelfs als je een hele dag niet in de zon bent geweest. Een collega tipte me zelfs om met natte sokken aan in bed te gaan liggen. Al vraag ik me af of je voeten daar niet te veel door verweken. Maar hey: als het helpt, dan helpt het.

Foto van vrouw tijdens hittegolf van Shutterstock.

Twijfel jij over je kinderwens? Lees dan mijn boek De twijfelmoeder en praat mee in de besloten Facebook-groep Twijfel over kinderwens. Voor moeders is er een speciale groep.

juli 26, 2019 /